Fremtidens bilhus "tanker" med sol

Poul Munk bilhus
03-02-2021
Solceller
Nye tage

Når en ny elbil ruller lydløst over kantstenen hos bilhuset Poul Munk i Silkeborg, er det naturligvis med fuldt opladet batteri. Og den grønne strøm er såmænd produceret på taget af bilhusets nyeste bygning, hvor 110 solcellepaneler monteret af Phønix Tag Energi fremover vil levere mere end 25.000 kWh om året.

Salget af elbiler og hybridbiler eksploderede i sidste del af 2020 og resulterede i en tredobling af salget for 2020 sammenlignet med 2019. Og tendensen fortsætter. I år forventes de opladelige biler således at udgøre en tredjedel af det samlede bilsalg.

Hos det store bilhus Poul Munk i Silkeborg var det derfor helt naturligt at tænke grønt, da man i 2020 udvidede med en 816 kvadratmeter ny bygning i to plan. Bygningen, der blev indviet i september, rummer bilhusets karrosseriværksted og klargøringscenter, ligesom det indeholder det imponerende showroom for bilhusets franske luksusbrand DS Automobiles. Et eksklusivt bilmærke, Poul Munk forhandler ved siden af Opel, Citroën og Peugeot.
 

”Strømforbruget udgør en stadig større del af vores samlede omkostninger, og alene ud fra en økonomisk betragtning gav det derfor god mening at tænke i solenergi, da vi planlagde det nye byggeri,” lyder det fra indehaver Jesper Elstrøm.

En ting var naturligvis energirammen, hvor et solcelleanlæg på bygningens flade tag ville gøre det enkelt at opfylde lovkravene. Men ved at projektere et større anlæg med 110 solcellepaneler kunne Jesper Elstrøm meget hurtigt få øje på yderligere to fordele.

”Jeg har en klar formodning om, at anlægget alene ud fra en driftsøkonomisk betragtning vil vise sig at være en god investering,” fortæller Jesper Elstrøm, der dog endnu ikke har tilstrækkelige tal på anlæggets strømproduktion til at kunne sætte to streger under sin formodning. Til gengæld behøver han ingen produktionstal for at sætte flueben ved den anden af de to gevinster.

”Som bilhus mener jeg helt oprigtigt, at vi har et ansvar for at bidrage til den grønne omstilling. I forhold til vores profil er der derfor en indbygget logik i at lade det voksende salg af el- og hybridbiler blive understøttet af, at vi nu selv producerer en meget stor del af den strøm, vi bruger – både på karrosseriværkstedet og i klargøringscentret og frem for alt i de tre ladestandere, der er opstillet på arealet uden for vores nye DS Store.

Fremtidens bilhus

Med det store solcelleanlæg i drift på taget af den nye bygning har Poul Munk taget et vigtigt skridt ind i en grønnere fremtid for det midtjyske bilhus. Og hos Phønix Tag Energi, som har leveret anlægget med de 110 solcellepaneler, er projektkonsulent Leo Elling Rasmussen da heller ikke i tvivl om, at vi i de kommende år vil komme til at se meget mere af den slags hos de danske bilforhandlere.

”I takt med at el- og hybridbilerne tegner sig for en stadig større andel af det samlede bilsalg, vil behovet for ladestandere vokse tilsvarende, og her får de mest fremsynede bilhuse en oplagt mulighed for at styrke den vedvarende relation til deres kunder.” 

Særligt når den nye generation af lynladere ser dagens lys inden for et par år eller tre, vil det blive naturligt, at man som bilejer triller forbi sin forhandler for at få bilen ladet op på en lille halv time. ”Allerede nu er det naturligt at etablere særlige kundelounges, hvor man kan drikke en kop kaffe, læse en avis eller få lidt arbejde fra hånden i behagelige omgivelser, mens bilen bliver serviceret, så hvorfor ikke tilbyde den samme mulighed, når den bliver ladet?” siger Leo Elling Rasmussen og fastslår, at bilhusene dermed skaber en værdifuld kontakt med kunderne og kan bruge det til at understøtte deres nysalg og ikke mindst deres eftermarked. Samtidig giver grønne løsninger som solcelleanlæg og lignende masser af godt indhold til den løbende fortælling om bilhusets bæredygtighedsindsatser.

”Sammen med Poul Munk er vi lige nu ved at kigge på en skærmløsning, så man på en interessant måde kan formidle til specielt kunder i værkstedets venteområde, hvor meget solenergi der aktuelt produceres på taganlægget,” fortæller Leo Elling Rasmussen og tilføjer, at sådan en løsning kan kombineres med andet skærmindhold, fx et nyhedsfeed, vejrudsigter og reklamer.

Helt grundlæggende er Poul Munk ifølge Leo Elling Rasmussen et lysende eksempel på en virksomhed, der gennem nogle forholdsvis enkle tilvalg bevæger sig fra snak til handling. ”Jesper Elstrøm kunne have nøjedes med at få analyseret bilhusets daglige strømforbrug og på den baggrund få dimensioneret et solcelleanlæg, der lige nøjagtig opfyldte kravene i energirammen. Men i stedet tænkte han skridtet videre og valgte en løsning, der er i tråd med den store forandring, som bilbranchen befinder sig midt i,” siger Leo Elling Rasmussen og påpeger afslutningsvis, at det midtjyske bilhus i tilgift til den grønne profil har fået en teknisk robust løsning med en ganske kort tilbagebetalingstid.
 

Flere tiltag på vej

Selv om Jesper Elstrøm vil evaluere effekten af sit nye solcelleanlæg i det kommende år, har han allerede nye tiltag i tankerne, når det handler om at bidrage til den grønne omstilling.

”Det betyder rigtig meget for vores grønne profil, at vi nu producerer vores egen miljøvenlige strøm, men der er andre steder, hvor vi helt sikkert også kommer til at sætte ind,” siger han og peger særligt på forbruget af plastik. ”Helt generelt forventer jeg, at bilbranchen, herunder producenterne, i de kommende år får endnu mere fokus på at reducere brugen af plastik, blandt andet til beskyttelse af bilerne under transport. Hos Poul Munk er det under alle omstændigheder et område, hvor vi vil gøre en ekstra stor indsats.”

Her og nu kan kunderne i Poul Munks nye DS Store glæde sig over, at de kan trille af sted i en DS 3 CROSSBACK E-TENSE eller en DS 7 CROSSBACK E-TENSE med maksimal køreglæde og minimal miljøbelastning – fra allerførste solbeskinnede opladning.

DS CL